سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب عمومی

نظر

کار در ترکیه، بررسی مشاغل مورد نیاز ترکیه، میزان حقوق در ترکیه، شرایط و قوانین کار در ترکیه برای ایرانیان،   آیا کشور ترکیه، کشوری مناسب برای مهاجرت کاری می باشد؟ آیا با کار در کشور ترکیه می توان اقامت دائم و یا تابعیت این کشور را دریافت کرد؟ این مقاله برای پاسخ دادن به سوالات ذهنی شما در خصوص مهاجرت به کشور ترکیه از طریق کار تهیه شده است. امروزه کشور ترکیه برای سفرهای توریستی و مهاجرت های کاری و تحصیلی به سبب نزدیکی به ایران مورد اقبال بسیاری افراد می باشد


برای آگاهی بیشتر شرایط کار در ترکیه اینجا کلیک کنید.

آشنایی با کشور ترکیه

جمهوری ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگی از کشور در شمال غرب آسیا و خاورمیانه است (آناتولی یا آسیای کوچک) و بخش کوچکی از آن نیز در منطقه بالکان در جنوب شرق آسیا قرار دارد. پایتخت این کشور آنکارا می باشد که به عنوان پایتخت اداری ترکیه محسوب می شود اما بزرگترین و توریستی ترین شهر ترکیه شهر استانبول با پیشینه تاریخی طولانی می باشد. جمعیت کشور ترکیه 82000000 نفر و واحد پول آن لیر ترکیه است. ترکیه در شرق با کشورهای ایران، ارمنستان و گرجستان و در جنوب غربی با بلغارستان و یونان همسایه است.

شرایط کار در ترکیه

همواره افرادی از کشورهای خارجی، مثل ارمنستان، آذربایجان، عراق و ایران هستند که درست یا غلط، در صدد یافتن شغل و کار در ترکیه می باشند. این مهم به جهت همسایگی و ورود راحت و بدون ویزا به کشور ترکیه می باشد. برای ورود به کشور ترکیه از طریق توریستی، یک شخص ایرانی نیازی به دریافت ویزا از سوی مقامات ترکیه در ایران ندارد و با وارد شدن به فرودگاه کشور ترکیه، می توانند ویزای توریستی کوتاه مدت خود را دریافت کنند. اما در ماده 30 قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی ترکیه، به این صورت مشروح شده است که افرادی که قصد کار در ترکیه، به مدت بیشتر از 3 ماه دارند، باید از طرف مؤسسات کاری و شرکت هایی که به فعالیت مشغولند و نیاز به نیروی خارجی دارند، دعوت نامه کاری دریافت کنند. یعنی به صورت شخصی نمی توانند اجازه کار در ترکیه را کسب نمایند. دریافت اجازه کار به منزله اقامت بلند مدت در کشور ترکیه نمی باشد و مستنداً در سایت وزارت امور خارجه کشور ترکیه مشروح شده است که هر فرد خارجی برای ویزای کار در ترکیه باید هر سه ماه اجازه کار خود را تمدید کند. یعنی افرادی که قصد اقامت در کشور ترکیه به مدت بیش از 90 روز دارند، می توانند با مراجعه به اداره مهاجرت استانی، اجازه اقامت خود را (حداکثر تا 2 سال) تمدید کنند. 

نرخ بیکاری و بازار کار ترکیه

میزان نرخ بیکاری در ترکیه در ماه نوامبر سال 2018 به 12 درصد رسیده است. در صورتی که در سال قبل و همین ماه، نرخ بیکاری در ترکیه 10 درصد بوده است. میانگین نرخ بیکاری در کشور ترکیه از سال های 2005 تا کنون 10 درصد محاسبه شده است. کمترین این نرخ در ماه جوئن سال 2012 به 7 درصد رسیده است و بیشترین نرخ در ماه فوریه سال 2009 به 14 درصد رسیده بود. از ابتدای سال 2021 نرخ بیکاری در کشور ترکیه به حدود 14 درصد رسیده است که نرخ مطلوبی به حساب نمی آید.

منبع:

https://officialmalekpour.net/%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87